dinsdag 19 april 2011

Leve het CDA!

Willem Blijenstein was al jaren niet meer actief als voorzitter van de Dirkswoudse Roergroep van het CDA. Roergroep = het plaatselijk bestuur. Waarom dat roergroep is gaan heten, dat weten wij niet meer. De Roergroep was ingedut. Sinds de laatste verkiezingen van juni vorig jaar is Willem zelfs niet meer gesignaleerd in het dorp. Maar nu is er een nieuwe voorzitter, die compleet democratisch is gekozen: Lies Voordewind, 45 jaar oud, huisvrouw (‘en mantelzorgster voor mijn zes kinderen!’).
Uit haar toespraak op het CDA-congres, dat gehouden is jongstleden vrijdag in zaal De Meern te Dirkswoud: ‘Lieve mensen! Als mantelzorgster weet ik wat er leeft binnen onze partij. Er bestaat landelijk grote onrust onder onze mensen. Want zo zie ik het toch nog steeds: het CDA is er voor de mensen! Een menselijke partij, dat moeten we weer worden. Als mantelzorgster besef ik: dat heeft er hier en daar wel aan ontbroken, de laatste jaren. Kijk bij sommige beslissingen die je neemt, ook eens puur naar de menselijke kant van de zaak. Een mensenpartij is het CDA, daar kan ik niet genoeg de nadruk op leggen! Lieve mensen, laten we die kant opgaan! Laten wij als Roergroep Dirkswoud het goede voorbeeld geven van een menselijke aanpak. Ik weet wel dat wij landelijk samenwerken met de PVV en dat is een kant die wij beslist niet moeten opgaan, juist vanwege het menselijke aspect. Maar het is des kiezers wil, en daar moeten wij toch ook rekening mee houden. Dus wij van de Roergroep Dirkswoud zeggen toch: Maxime, tof! Tof gedaan! Maar als mantelzorgster weet ik: je moet midden in de maatschappij staan. Niet rechts of links, maar in het warm-menselijke midden. En waar is die warmte, die huiselijke warmte gebleven in het CDA? Ik ontwaar niets dan kilte binnen onze toch geweldige partij. Als mantelzorgster begrijp ik dat u weer zwijmelt naar die puur menselijke warmte, die vroeger onze oude KVP omvaamde als een beschermingsgordel, als een stratosfeer van hartelijkheid. Die menselijkheid, die moeten we weer terug krijgen! Dat is de kern van mijn boodschap. Ik dank u.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten